Cateva citate din cartea lui MICHAEL ODOUL «SPUNE-MI UNDE TE DOARE -
LEXIC », urmarea primului succes « Spune-mi unde te doare, si-ti voi
spune pentru ce » si care arata pe scurt cauzele sufletesti ale bolilor
si legatura lor cu organul, locul sau forma in si prin care se
manifesta.
„Dupa mai mult de 7000 de consultatii
individuale, mi-am facut o convingere. Fiecare are dreptul sa i se dea
posibilitatea sa si-o faca pe a sa.”
„Mi
se pare dificil de inteles relatia dintre corp si spirit si-n
consecinta semnificatia raului in raport cu ranile corpului, daca nu ne
largim viziunea pe care o avem asupra omului si asupra vietii. Daca
raman la stadiul de om masina, adica compus din piese independente si
care pot fi schimbate in functie de progresul etnic al stiintei,
relatiile pe care le-am facut in cartea mea precedenta sau pe care le
fac aici, vor parea sa tina de magie, de viziune, de imaginatie pur si
simplu sau de delir.
Aici intervine intrebarea: Cum si de ce se
leaga manifestarile psihice, simptomele, bolile sau accidentele cu ceea
ce se intampla, ceea ce se petrece in noi? Observatia mecanicista nu
poate sa raspunda la intrebare deoarece viziunea ei este prea lipita de
simptom, campul sau de observatie este prea strans, oricare ar fi in
timp sau in spatiu. Aceasta o impiedica sa mearga la adevarata cauza
care nu se poate astfel justifica decat prin hazard (accident) sau prin
elemente care vin din exterior. (virusi, microbi, hrana, mediu)
Largind
viziunea noastra si observand omul in totalitatea sa psihica si
temporala, vom putea sa legam diferitele niveluri care compun existenta
sa, dandu-i astfel dimensiunea sa veritabila, dimensiune care este,
inainte de toate, spirituala.
Poate atunci vom putea intelege adevaratul motiv de a fi al fiinitei umane si, in consecinta, motivele de a fi bolnav.”
„Simbolica Yin
Partea dreapta a corpului
Primul grad: Mama, sotia, fiica, sora
al doilea grad: Femeia in general, feminitatea, structura personala sau lucrurile in general, creierul drept, sentimentele
gradul
social: Familia, intreprinderea (cea care reprezinta mama sociala, cea
care ne “hraneste” si protejeaza la sanul ei”), societatea, biserica.
Simbolica Yang
Partea stanga a corpului
Primul grad Tatal, sotul, fiul, fratele
al doilea grad Barbatul in general, masculinitatea, personalitatea individuala sau lucrurile in general, creierul stang, forta.
gradul
social: Individualismul, ierarhia (care reprezinta tatal social, acela
care “educa, formeaza si da exemplu”), autoritatea, politia.
Urechi
Urechile
sunt organele auzului. Ele capteaza, primesc si apoi transmit
codificand mesajele sonore care ne sosesc. Sunt in relatie cu Principiul
Apei si prin extensie cu originile noastre. Auriculoterapeutii citesc
forma unui fetus rasturnat si dupa orientali e posibil sa vedem in forma
urechii daca persoana este ceea ce se numeste un suflet batran, adica
cineva care nu este la prima viata. Sunetul creator a fost prima
manifestare in universul nostru. Urechile ne leaga de origini si sunt un
semn al imortalitatii si a intelepciunii (Buddha). Prin extensie, sunt
reprezentarea capacitatii nostre de a asculta, integra, accepta ceea ce
vine din exterior pentru ca pot servi la a asculta dar si la a auzi.
Problemele
urechilor, pocnituri, surditate partiala, selectiva sau totala sunt
semnul ca avem dificultati in a auzi (mai ales ceea ce refuzam) ceea ce
se intampla in jurul nostru. Daca surditatea este lateralizata pe partea
dreapta, este in raport cu simbolica materna si, daca este pe stanga in
raport cu simbolica paterna. Este de exemplu cazul lui Rafael care a
avut o otita repetata la urechea dreapta. Mama sa avea tendinta sa tipe
mult si copilul nu mai suporta aceste crize neincetate.
Ma gandesc
si la aceasta micuta foarte sensibila care a acuzat o otita grava la
ambele urechi. Ce se intampla in viata acestei micute? De mai multe luni
parintii ei traversau o perioada dificila cu tensiuni in relatia lor.
Chiar
daca nu aveau loc crize, tensiunea familiala era foarte puternica. Mama
sa care cauta solutii a facut un stagiu de dezvoltare personala timp de
un week-end. Luni, la intoarcere, a gasit micuta bolnava si cu febra.
Dupa mai multe explicatii a inteles semnalul pe care fetita i-l trimitea
si a incercat la sfaturile mele, sa calmeze jocul. Dar 2 saptamani mai
tarziu, a izbucnit o scena violenta in cuplu, in prezenta copilului.
Crizele au fost violente si dupa o ora, micuta, care nu mai putea sa
auda toate acestea, a acuzat o otita purulenta care a necesitat
spitalizare imediata.
Un copil care se naste cu urechea dreapta
putin mai mare decat stanga va avea o relatie si o dependenta de
ascultare privilegiata cu tatal sau. De ce? Daca copilul s-a nascut cu
aceasta ureche mai mare este pentru ca ea s-a format astfel inaintea
nasterii, ea s-a structurat in acesta forma in Cerul Anterior, in
non-manifestare. La acest nivel, dreapta este in raport cu simbolul
patern si stanga este in raport cu simbolul matern. Tot ceea ce va veni
de la tatal sau, vorbind de educatie si cultura, va fi privit si
perceput cu o mai mare sensibilitate, cu o mai mare ascultare dar fara
indoiala, de asemenea, cu o mai mare dependenta.
Daca in schimb,
acelasi copil acuza o otita la urechea dreapta suntem in lumea
manifesta, in ceea ce traieste copilul dupa nastere, urechea dreapta
este de acum in relatie cu simbolica maternala, deoarece suntem in Cerul
Posterior, manifest. Copilul este cel care a declansat o manifestare
simptomatica in corpul fizic prezent dupa nasterea sa. Aici
lateralitatea se inverseaza si dreapta vine in relatie cu simbolica
maternala. Aceasta otita ve semnifica ca el nu vrea sa auda ceea ce vine
de la mama sa, ca ceea ce aude de la ea nu-l satisface.
Sanii
Ce
reprezinta sanii? Mai intai sunt elemente de feminitate si apoi permit
hranirea copilului, sa-i dea hrana cu ce sa traiasca. Simbolizeaza, prin
urmare, doua lucruri: feminitatea si capacitatea de a se ocupa de
altii, de a-i lua in grija si, in particular, pe aceia pe care-i plasma
la nivelul de “copil”. Poate fi vorba de orice persoana de care ne
ocupam ca de un copil sau pe care il ingrijim. In plus este evident ca
in timpul alaptarii si a mici copilarii, femeia “se uita” pe sine
complet pentru a fi “mama” pentru progenitura sa. Ea ingrijeste si
protejeaza copilul care depinde complet de ea, la fel cum toti cei
cere-i “ingrijim” cu afectiune materna sau cei pe care-i protejam sunt
sau devin “dependenti” de noi. Aceasta ne permite sa instauram/dezvoltam
o relatie deosebit de putere “ascunsa” vis-à-vis de un altul, sub
pretextul ca el are nevoie de noi, ca el “ nu stie” sau “ nu poate”.
Suntem deci “oblilgati” sa stim sau sa facem pentru el, in locul lui sau
spunandu-i cum trebuie sa faca.
Totusi este vorba de sanul stang.
Sa ne amintim: lateralitatea dreapta corespunde lui Yang, adica
simbolicii masculine. Deci ii voi cere acestei femei sa se gandeasca la
ce nivel al vietii sale s-a ocupat excesiv de un barbat pe care-l
considera ca un copil (baiatul ei, sotul, fratele, patronul) si pentru
care are, poate, ca sa nu spunem fara indoiala, tendinta sa se uite pe
sine. Fuge ea de rolul de femeie preferandu-l pe cel de mama? Ii voi
cere in cele din urma sa se gandeasca sincer la relatia de “putere” mai
mult sau mai putin declarate pe care o poate avea asupra acestui barbat.
Solduri
Problemele soldurilor, durerile, tensiunile,
blocajele, artrozele, etc, ne arata ca traversam o situatie in care baza
convingerilor noastre profunde este repusa in discutie.
Faptul ca
aceasta articulatie, care e sprijinul prim si fundamental al piciorului,
slabeste, inseamna ca spijinul prim si fundamental de baza,
convingerile cele mai ascunse despre legatura cu viata slabesc si ele.
Ne aflam in centrul notiunii de tradare sau abandon, fie ca e vorba de
problema noastra sau a altuia.
Daca e vorba de soldul stang, suntem in situatia unei experiente de tradare sau abandon al simbolicii Yang (paterna).
Daca
e vorba de soldul stang, suntem in cazul unui eveniment de tradare sau
de abandon legat de simbolica Yang (paterna). Ma gandesc aici la o
persoana numita S care a venit sa ma vada intr-o problema de artroza a
soldului stang, cu putin inainte de operatie. Dupa ce am lasat-o sa
vorbeasca de suferinta mecanica, i-am cerut sa vorbeasca putin mai mult
de viata sa intreband-o: “ ce om v-a inselat sau abandonat in ultimile
luni?” in ciuda surprizei, ea mi-a marturisit ca si-a pierdut sotul cu 3
ani in urma, dar ca nu vedea legatura intre cele doua evenimente. I-am
explicat progresiv procesul inconstient care a pus tot acest timp
inainte de a se elibera astfel (prin durere).
Ea a recunoscut ca
a trait efectiv disparitia sotului ca un abandon asociat cu
resentimente de nedreptate. Dupa doua sedinte de masaj Shiatsu si de
lucru asupra acestei amintiri, soldul ei s-a eliberat astfel incat in
cea de-a doua saptamana ea a avut 2 zile intregi fara sa resimta cea mai
mica suferinta.
Genunchiul
Genunchiul este a doua
articulatie a piciorului. El serveste la a se indoi, la a se plia, a se
aseza in genunchi. Aceasta este articulatia umilintei, a supletei
interioare, a puterii profunde, opus puterii exterioare care da
rigiditatea. Este semnul manifestat al credintei, al acceptarii, dovada a
predarii si a supunerii. Genunchiul reprezinta usa acceptarii. El este
perechea, continuarea soldului a carui mobilitate o prelungeste dar in
sens invers. Soldul este o articulatie care nu se poate plia decat
inainte in timp ce genunchiul nu se poate plia decat inpoi. Genunchiul
inseamna deci capacitatea de a slabi, de a ceda, dovada ca se poate da
inapoi. De asemenea este articulatia care face legatura intre Constient
si Inconstient
Este usor de dedus ca atunci cand ne doare un
genunchi, inseamna ca avem dificultati in a ne plia, a accepta o traire
(experienta) deosebita. Suntem la nivelul picioarelor, tensiunea este
deci de ordin relational cu lumea exterioara sau interioara, cu ceilalti
sau cu sine insusi. Durerile sau problemele mecanice ale genunchilor
inseamna ca o emotie, un resentiment, o idee sau o amintire legata de
relatia noastra cu lumea, nu a fost acceptata, ci a fost refuzata. E
vorba de ceva ce a fost trait in Constient si care bulverseaza,
rastoarna, tulbura convingerile interioare si pe care-l refuzam in
interior. Poate fi vorba, invers, de o emotie, un resentiment sau o
amintire care tasneste din Inconstient (mesaj al maestrului Interior) si
pe care o acceptam greu, avem dificultati sa le integram in cotidian,
in Constient deoarece perturba, bulverseaza obiceiurile sau convingerile
recunoscute si stabilite.
Daca este vorba de genunchiul drept,
tensiunea este in relatie cu simbolica Yin (materna). Putem lua aici
exemplul pe care-l voi cita ulterior (cap. Ruperea ligamentelor) al
acestui barbat care s-a ranit la genunchiul drept intr-un meci de
fotbal, dupa ce tocmai primise o citatie de divort de la sotia sa,
divort pe care-l refuza.
Dace e vorba de genunchiul stang, tensiunea
e in relatie cu simbolica Yang (paterna). Voi lua ca exemplu experianta
unei tinere femei, Francoise, care venise sa o consult pentru ca avea o
stare generala de rau. In timpul intrevederii, a reiesit ca o durea
genunchiul stang.
La intrebarea mea daca traia o realitate
tensionata cu vreun barbat, dupa ce m-a privit ca si cand as fi fost un
vrajitor, ea a recunoscut ca trece printr-o perioada dificila cu acesta,
in care nu mai acccepta comportamentul lui fata de ea. I-am explicat
atunci legatura care ar putea sa existe intre genunchi si relatiile
tensionate cu un barbat. Dupa cateva momente de gandire, ea a strigat
asta-i buna! E adevarat deoarece acum cativa ani, traiam cu un alt baiat
care mi-a pus aceleasi probleme si aveam si atunci dureri acute la
genunchiul stang, dureri care au incetat imediat dupa ce ne-am
despartit. I-am propus sa se gandeasca la motivul pentru care retraia
aceeasi experienta si de ce corpul ei tragea semnalul de alarma din nou.
Am putut astfel sa descoperim rapid cauza starii ei de rau.
Glezna
Glezna
este articulatia piciorului care ii da finetea de mobilitate, mai ales
cand piciorul este fix, pus pe pamant dar, de asemenea, in miscare.
Datorita ei putem impinge, in sprijinul nostru, in pamant (picior)
pentru a avansa mai bine si mai repede.
Este poarta implicarii
in sensul deciziei. Stabilitatea si mobilitatea sprijinului pe pamant
(care simbolizeaza realitatea), cat si supletea si usurinta acestuia,
depind de gleznele noastre. Din aceasta cauza ele vor fi proiectia
fidela a stabilitatii, a rigiditatii saua supletei pozitiilor noastre si
a criteriilor constiente de viata.
Durerile, entorsele si
traumatismele gleznelor ne vor vorbi de dificultatile de relatie in
sensul in care ne lipsesc stabilitatea sau supletea in legatura cu ele.
Ele inseamna ca traversam o faza in care pozitiile noastre, criteriile
de viata, modul in care ne plasam oficial in raport cu alta persoana, nu
ne mai convin, nu ne mai satisfac si ca avem dificultati in a le
schimba, in a ne misca. Acestor pozitii le lipsesc supletea sau
usurinta, stabilitatea sau realismul.
Daca tensiunea are loc la
nivelul gleznei drepte, ea va fi in relatie cu dinamica Yin (materna).
Ma gandesc aici la un client numit Joseph. A venit sa-l consult pentru
ca acuza dureri ale gleznei, in calcaiul lui Achile drept. Practicant
asiduu de jogging, aceasta durere il deranja enorm si chiar il impiedica
uneori sa practice sportul preferat. Or, sotia sa era o persoana extrem
de nelinistita si nervoasa si crea, fara se vrea si fara intentii rele,
tensiuni emotionale puternice in familie si mai ales intre cele doua
fete.
Joseph accepta din ce in ce mai greu aceasta situatie si nu
mai stia pe ce picior sa danseze, ce pozitie sa adopte fata de sotia sa
ca ea sa inteleaga si sa se poata linisti. In paralel, traia de asemenea
puternice tensiuni la locul de munca. Restructurarile erau in plina
desfasurare si nu mai stia ce atitudine sa adopte fata de schimbarile
structurale care vor avea loc. Cele doua axe cele mai importante ale
dinamicii Yin, femeia si intreprinderea, erau deci cauza, intr-o forma
deschisa, constienta, oficiala si recunoscuta.
Daca e vorba de
glezna stanga, tensiunea va fi in legatura cu simbolica Yang (paterna).
Asta i s-a intamplat lui Jacques sau lui Francoise care si-au scrantit
glezna stanga, unul pentru ca superiorul ierarhic, foarte inaintat in
varsta, nu voia sa-i predea stafeta si nu stia cum sa-i spuna, si
celalalt pentru ca fiul lui se droga, avea dificultati sa recunoasca
aceasta situatie si nu stia ce atitudine sa adopte fata de el si fata de
lumea din exterior.
Piciorul / Laba piciorului
E vorba de punctul nostru de sprijin pe pamant, partea pe care sta si se sprijina intreg corpul pentru deplasari si miscari.
Durerile
de picioare exprima tensiunile pe care le resimtim in legatura cu
pozitiile noastre fata de lume. Inseamna ca atitudinile noastre
obisnuite, pozitiile pe care le adoptam sau pe care le avem, sunt
lipsite de fiabilitate, de stabilitate sau de securitate. Nu se spune,
de altfel, despre cineva care e nelinistit, caruia ii e teama sau care
nu indrazneste sa-si exprime opiniile sau pozitia, ca este in pantofi
stramti, sau trivial chiar, despre cineva care se retine sau care se
simte incomod intr-o anumita situatie de moment, ca se simte inghesuit.
Si nu spunem oare despre cineva care nu stie ce atitudine sa ia fata de o
situatie (relationala) ca el nu stie pe ce picior sa danseze ?
UMARUL
Umarul
e, pentru brat, echivalentul soldului pentru picior. E articulatia de
baza, punctul de ancora, axa principala a bratului. Umarul reprezinta
axele conceptuale profunde ale capacitatii noastre si ale vointei de
actiune si de stapanire. Umerii poarta urma inconstienta a raportului
nostru cu actiunea si a vointei de a stapani lumea. Capacitatea de a
actiona, vointa voluntara, prejudecatile, intentiile apartin simbolicii
umarului. Tot ceea ce vine in legatura cu dorintele noastre profunde de a
actiona asupra unui lucru sau asupra cuiva, va avea deci o relatie
somatica directa cu aceasta.
Ca si soldul, umarul e poarta
integrarii, poarta Inconstientului, dar aici in legatura cu actiunea, in
timp ce pentru sold era in legatura cu relatia. La acest nivel
dorintele si vointa de a actiona emerg, ies la suprafata, pentru a se
exprima in real.
Aceasta imagine a usii e aici amuzanta pentru ca
osul care leaga umarul cu pieptul (sternul) se cheama clavicula, ceea ce
inseamna micuta cheie, in latina. Ori, punctul de legatura al
claviculei cu sternul se situeaza sub Chakra gatului, care e acela al
exprimarii de sine. Aceasta remarca devine mai interesanta daca ne
gandim ca singurul mijloc de exprimare al omului in incarnarea sa este
chiar a face, actiunea, iar umerii sunt poarta.
Tensiunile pe
care le resimtim in umeri (varful umarului, trapezul, claviculele,
omoplatii) ne vor vorbi de dificultatea noastra de a actiona. Tensiunile
inseamna ca intalnim frane / oprelisti, obstacole in dorintele noastre
de actiune, mai ales in ceea ce priveste mijloacele. Adica ne simtim
impiedicati, nu printr-o lipsa a capacitatii ci prin lipsa asistentei
sau prin opuneri exterioare. Gandim (credem) ca lumea exterioara (sau
propria noastra cenzura) ne impiedica, nu ne permite, nu ne da
mijloacele sau nu ne autorizeaza sa actionam.
Energiile nu pot astfel sa treaca in brate si se blocheaza in umerii nostri.
Ma
gandesc aici in mod deosebit la Marilyne care a venit sa ma consulte
pentru probleme la umarul drept, acuzand dureri foarte puternice.
Intrevederea noastra a adus la lumina faptul ca traversa o perioada
foarte dificila din cauza fiicei sale. Aceasta, cam iresponsabila sa
spunem, a deschis o sala de gimnastica si de dans pentru care a cerut
bani mamei sale. Din nefericire inconstienta + criza economica au dus la
serioase dificultati. Marilyne care voia sa recupereze sau macar sa
protejeze fondurile sale, isi dorea de mai multe luni ca fiica sa sa
inceteze aceasta activitate. Dar legal, nu putea face nimic, nefiind
girantul. Nu mai avea nici o putere asupra fiicei sale, adica sa o
oblige sa inceteze activitatea. S-a simtit deci blocata si nu putea face
nimic pentru ca lumea exterioara (legislatie, contracte, fiica) o
impiedicau, nu-i permiteau sa o faca. Totul s-a reunit astfel incat
umarul drept s-a blocat si i-au produs suferinta, a declansat o
periartrita la umarul drept care exprima foarte clar mesajul si ii
permitea in acelasi timp sa evacueze tensiunea traita, sub forma
durerii.
COTUL
A doua articulatie legata de umar prin brat,
cotul reprezinta echivalentul genunchiului. E vorba de o articulatie
care pliaza, care lasa, care cedeaza. El da bratului posibilitatea unei
mobilitati multidirectionale largind aceasta mobilitate spre toate
axele: orizontala si verticala, cu exceptia pozitiei inapoi, invers fata
de genunchi care se pliaza doar inapoi. Dificultatea de a ceda in fata
unei vointe de actiune prea rigide, se va resimti la nivelul acestei
articulatii. Cotul reprezinta “poarta acceptarii” in raport cu actiunea.
E de asemenea vorba de articulatia care face legatura intre constient
si inconstient, fie in sensul densificarii (de la inconstient spre
constient) fie in sensul eliberarii (de la constient spre inconstient).
La acest nivel au loc trecerile de la resentimentele noastre, emotii sau idei de actiune, spre conditia acceptarii lor.
Atunci
cand ne doare un cot, asta inseamna ca avem dificultati in a accepta o
experienta traita, o situatie. Fiind la nivelul bratelor, aceasta
tensiune este in mod necesar in raport cu actiunea, cu facutul. Deci,
are loc un eveniment sau cineva are un mod de a actiona pe care noi il
refuzam, avem dificultati in a-l accepta sau pe care nu-l accceptam
decat constransi si fortati. Poate fi vorba, de asemenea, de ceva care
trebuie facut, impotriva vointei noastre, sau pe care am fi preferat
sa-l facem in alt mod, sau sa nu fim nevoiti sa-l facem. Tensiunea
cotului ne spune ca modul de a face, al nostru sau al celorlalti, nu ne
convine, perturba obisnuinta de a actiona, credintele sau certitudinile
noastre legate de actiunea respectiva.
CEAFA
Ceafa este
partea corpului care se situeaza intre cap si restul corpului. Ea face
legatura intre creier si executantii lui, care sunt bratele si
picioarele. Incepand cu plexul cervical, care se situeaza la baza sa,
toate vointele si deciziile de actiune sau de relatie vor fi trimise in
directia organului sau membului cel mai potrivit pentru realizarea lor.
Ceafa este deci, locul in care dorintele sau vointa nu au iesit la
suprafata, nu au inceput sa apara si nu au declansat inceputul unui gest
fizic. Ele nu au fost inca in raport cu exteriorul. Astfel ceafa
reprezinta punctul de trecere de la conceptual (creier, idei, concepte,
dorinte, vointe, a vrea, etc) spre real (actiune, realizare, relatie,
expresie).
Tensiunile, suferintele sau blocajele cefei exprima
dificultatea sau incapacitatea noastra de a face sa devina realitate
dorintele, ideile, conceptele, vointele… Totusi, spre deosebire de
tensiunea umerilor, care are aproape aceeasi semnificatie, ne aflam,
vorbind de ceafa, in stadiul in care ideile nu au ajuns “la poarta”
trecerii la actiune. Asta inseamna ca nu putem face ca lucrurile sa
devina realitate, pentru ca ne gandim/ credem ca nu suntem capabili.
Incapacitatea este din partea noastra, in timp ce pentru blocajul
umerilor, ea venea din partea celorlalti, din lumea exterioara.
Iradierea
spre unul din umeri, care poate exista paralel, ne va da indicatii
suplimentare ale simbolicii Yin sau Yang a carei imagine, reprezentare
interioara, ne face sa ne gandim ca nu suntem capabili.
Artroza
Artroza
atinge articulatiile, adica ceea ce permite miscarea, schimbarile de
directie. Atunci cand ea e prezenta intr-o parte a corpului, ea face ca
mobilitatea acesteia sa fie mai dificila, mai mult chiar, dureroasa. Ea
se manifesta prin degradarea si uzura cartilajelor, adica a acestor
verisoare in acelasi timp suple si rigide ale caror suprafete alunecoase
permit frecarea uneori foarte importanta in functie de articulatie.
Structurile osoase apropiate, in cele din urma, au tendinta sa se
densifice.
Analizind toate acestea, se poate deduce cu usurinta ca
artroza ne vorbeste de dificultatea noastra in fata miscarii sau a
schimbarii.
Frica de aceste miscari, de schimbare ne fixeaza, ne
face sa pierdem supletea si capacitatea de a lasa sa alunece
(cartilajele). Ne opintim asupra certitudinilor si credintelor profunde
(oase), facandu-le astfel mai dense, mai grele si mai putin mobile.
Astfel viata nu circula la fel de bine prin noi (desi este mobila). Or,
intotdeauna la nivelul robinetelor (unde apa nu mai circula) se depune
calcarul.
De asemenea putem intelege de ce artroza avanseaza odata
cu varsta, pentru ca cea mai mare parte din noi se fixeaza, devin mai
rigizi imbatranind si sunt din ce in ce mai putin deschisi la schimbare
si miscare.
LUMBAGO
Lumbago sunt durerile sau tensiunile
resimtite la baza spatelui, la nivelul vertebrelor lombare. Aceste
vertebre lombare sunt in numar de 5 si corespund celor 5 Principii
energetice esentiale si celor 5 planuri bazice ale vietii oricarui
individ, adica :
• Cuplul (afectul)
• Familia (structura afectelor)
• Munca (materia)
• Casa (structura materiei)
• Tara (regiunea) (spatiul, mobilitatea si locul)
Atunci
cand traversam o perioada dificila in viata sau avem dificultati sa
acceptam si sa integram schimbarile care au loc, vertebrele noastre
lombare si lumbago exprima teama noastra inconstienta sau refuzul
acestor schimbari. Aceast lucru are loc adesea datorita faptului ca
acestea bulverseaza obiceiurile noastre sau reperele si uneori este
dificil sa acceptam fara crispare, chiar daca aceste schimbari au fost
alese sau ne convin. Pot chiar, inconstient, sa produca teama.
Lumbago
ne pote vorbi si de dificultatea noastra de a accepta reasezarile, in
mod deosebit in mediul familial si profesional, mutarile in alte
locuinte, separarile. Avem dificultati sa schimbam pozitia, atitudinea
relationala, pentru ca vertebrele lombare sunt palierii majori, chiar
daca nu sunt singurii, ai mobilitatii relationale pentru ca ei comanda
picioarelor.
SCOLIOZA
Aceasta deformare a coloanei
vertebrale, care poate lua forme grave, are caracteristici distincte. Ea
atinge copiii in timpul cresterii si se opreste in totdeauna dupa
pubertate.
Sa detaliem putin acest subiect plecand de la cateva
constante simple si precizate deja in cartea mea precedenta. Faza de
crestere a unui copil, este atunci cand creste, adica atunci cand se
indreapta spre lumea adulta (cel putin ca aspect) parasind lumea
copilariei. Cresterea sa psihica se face odata cu cea a coloanei
vertebrale care se dezvolta intre doua axe bine definite care sunt
bazinul si umerii.
Scolioza apare atunci cand coloana creste intre
acesti doi poli care raman la o distanta egala unul de altul, reperul
inaltime ramanand la aceeasi distanta de sol. Ce reprezinta ele pentru
copil si ce semnifica aceasta crestere care nu se vede in exterior?
Umerii care sunt axa Yang a corpului si cea a actiunii (a se vedea
capitolul brate) sunt reprezentarea tatalui in timp ce soldurile, care
sunt axa Yin a corpului si cea a relatiei (a se vedea capitolul
solduri), sunt reprezentarea mamei. Sunt cele doua repere spatiale
inconstiente pe care copilul le are de la locul lui si de la parintii
sai, reali sau simbolici (invatamant, supraveghetori etc.). Daca lumea
adultilor nu satisface copilul, dorinta lui de a misca propriile repere
pentru a se intalni cu ale lor va disparea si copilul va refuza aceasta
lume putin atragatoare. El va alege inconstient sa ramana in lumea sa de
copil care-l satisface mai mult. Va fixa reperele exterioare ale
cresterii sale, cele pe care le vede si le poate masura. Linia umerilor
si a bazinului vor ramane deci la aceeasi inaltime. In acest timp
coloana vertebrala, care reprezinta axa, referinta interioara, continua
sa creasca. Si cum creste ea este obligata sa se inscrie intre aceste
doua puncte fixe, ceea ce nu poate face decat torsionandu-se. In scurt
timp criza devine grava si se spune ca e scolioza flambata. ?
Ma
gandesc aici la Sylvaine. Aceasta tanara de 14 ani avea probleme de
scolioza flambanta pentru care specialistii au sfatuit-o sa poarte de
urgenta, 24 de ore din 24, un corset rigid care inchidea tot spatele
copilei, timp de cateva luni daca nu chiar ani. Tatal sau care venea la
consultatii pehtru probleme sciatice, mi-a vorbit de S. Dupa ce l-am
sfatuit sa consulte mai multi medici inainte de a lua vreo hotarare,
i-am explicat ceea ce se afla in spatele scoliozei fiicei sale si i-am
propus sa o ajute sa inteleaga ceea ce se intampla si cum va putea sa
schimbe acest program rau care nu o facea fericita. In paralel cu
aceasta munca pe care o facem impreuna, l-am sfatuit sa mearga la un
medic homeopat. In luna urmatoare, Sylvaine a oprit evolutia scoliozei
(care a pierdut chiar 1-2 grade) si a reinceput sa creasca (3-4
centimetrii), ceea ce nu se mai intamplase de 1 an.
Ce se petrecuse
in viata Sylvaineie? In anul anterior vizitei sale, Sylvaine si-a
pierdut toate reperele, de alegere si decizie a adultilor. Mutarea
intr-o locuinta noua, schimbarea scolii si activitatii profesionale
foarte acaparanta a unui tata care parea prea absent, au determinat-o
sa-si piarda increderea in lumea adultilor. Sylvaine avea totusi un
“soare” in inima, prezenta si complicitatea profunda a unei prietene de
la scoala care-i era foarte draga. A fost din nou tradata de adulti
pentru ca parintii acestei prietene au decis sa se mute si mama
prietenei a refuzat ca ele sa continue sa se vada din cand in cand sau
sa corespondeze.
Din acea zi, Sylvaine a incetat sa mai creasca si a
decis sa-si pastreze reperele din copilarie. Am stiut ca a castigat
lupta cand, dupa a treia sedinta, mi-a povestit ca in noaptea precedenta
a avut un cosmar in care “un asasin a ucis un copil”…Maestrul Interior,
inconstientul sau i-a transmis un mesaj interior foarte clar, imaginand
ca ea a decis sa creasca prin simplul fapt ca “cineva a ucis copilul
din ea”.
RAUL DE DRUM/AMETELILE
Raul de drum si ametelile
sunt semnul dificultatii noastre de a gera reperele miscatoare sau
absente. Raul de drum priveste mai precis acesta dificultate in miscare a
persoanei, sau in reperele exterioare, in timp ce ametelile sunt
senzatii de lipsa de echilibru, de teama de a pierde punctul de sprijin,
de siguranta, de a pierde pamantul de sub picioare sau de a vedea
reperele vizuale din jurul sau care se misca, fara chiar sa se miste
persoana in cauza.
Ele exprima nevoia noastra de a stapani spatiul
inconjurator si de a cauta puncte de reper sau de sprijin sigure,
definite si stabile. Din acest motiv ele privesc persoanele nelinistite
sau aparent detasate. Unul din obiectele esentiale ale echilibrului in
corp este urechea, cu acest tip de nisip (otoliti) care se afla in
interiorul urechii interne a carei pozitie si miscari participa intens
la stabilitatea fizica. Urechea, care apartine Principiului Apei,
reprezinta chiar reperele noastre fundamentale.
Teama de a nu
stapani ceea ce se petrece, de a nu stapani spatiul inconjurator se
traduce prin ameteli mai mult sau mai putin pronuntate, care sunt
directe (ameteli in locurile inalte) sau indirecte (situatii specifice
care provoaca ameteli). Este cazul clasic al ametelilor resimtite in
jocurile in padure sau in practicile sportive in care reperele spatiale
sunt perturbate.
HIPERTROFIA PROSTATEI/TULBURARILE PROSTATEI
Tulburarile
prostatei si in deosebi hipertrofierea ei ne vorbeste de raportul
nostru cu puterea si stapanirea lumii. Suntem la nivelul sistemului
urinar. E vora deci in principal de raportul viata/moarte. Aceasta
glanda care secreta anumiti compusi ai spermei, este specific masculina.
Ea participa la inseminarea vietii. Ea are ca particularitate
capacitatea de a inconjura uretra, ceea ce face cand acesta se ingroasa,
jeneaza, impiedica mictiunile normale.
Suntem in prezenta unei
probleme de teama de a nu mai fi la inaltime, de a nu mai avea destula
putere sau forta de a cuprinde viata sau de a o putea stapani. Prostata
care se ingroasa arata, impiedicand urinarea corecta, ca exista o
tentativa inconstienta de a persevera in ceea ce exista, viata si
structurile profunde deja existente, retinand. Din acest motiv
tulburarile prostatei ating in deosebi barbatii care au fost foarte
activi si /sau care au dezvoltat un raport de stapanire in raport cu
viata. Atunci cand acest barbat imbatraneste si devine din ce in ce mai
putin capabil sa faca si constata acest lucru sau cei din jur ii spun
acest lucru, tensiunea, dificultatea de a trai aceasta pierdere a
puterii este marcata de prostata.
SISTEMUL RESPIRATOR
AMIGDALITA/ANGINA/RAGUSEALA/DURERILE DE GAT
Angina
este o inflamatie acuta a gatului si in deosebi a amigdalelor
(amigdalita). Aceasta inflamatie, uneori foarte dureroasa, face dificile
2 lucruri: deglutitia (inghitirea) si vorbitul (actiunea de a face sa
iasa). Originea infectioasa califica faptul ca posibila cauza este
exterioara. Suntem in prezenta unei dificultati clar exprimate. Avem
ceva de-a lungul gatului, fie ca avem dificultati in a inghiti, fie ca
avem dificultati in a ne exprima si uneori chiar ambele. In orice caz
este vorba de de o cauza exterioara! Vina revine altuia. Ce a facut sau
ce a spus si ne e greu sa inghitim? Ce nu reusim sa spunem?
Lateralitatea dreapta sau stanga a amigdalei mai afectate, desavarseste
sensul acesteia dandu-i o simbolica feminina sau masculina.
Complicatiile cardiace sau renale eventuale simbolizeaza impactul
violent si profund a resentimentului, fie la nivel emotional (inima),
fie la nivelul structurii profunde (rinichii) ca in cazul unei pierderi a
convingerilor, a increderii sau a iluziilor. Faptul ca amigdalele sunt
organe limfoide adauga un grad suplimetar de subtilitate si de
profunzime sensului initial.
Ma gandesc la cazul Ameliei. Aceasta
femeie de vreo 50 de ani, traia de mai multi ani, un divort dificil.
Sotul folosea toate metodele posibile pentru a incetini procedura.
Infatisarile
in fata judecatorului erau cu atat mai dificile cu cat avocatul sotului
ei juca jocul acestuia si folosea argumente de o rea credinta
incredibila pentru ea. La ultima intrevedere cu ei, argumentele au fost
de asa natura ca a ramas incremenita si nu a mai putut spune un cuvant.
Gatul era blocat in mod brutal. S-a declansat o angina violenta la
iesirea de la judecator. Intelegand ceea ce se intampla, inainte de a
vorbi cu el, i-am propus sa-si exprime resentimentul fata de parti, dar
ii era teama ca nu va putea sa le faca fata. I-am sugerat sa redacteze
totul, ceea ce a si facut. A redactat o prezentare a circumstantelor pe
care a adresat-o, recomandat, judecatorului si sotului sau. A exprimat
resentimentele sale argumentand totul plecand de la fapte concrete, ceea
ce nu a putut face in acel moment. Angina s-a calmat in orele urmatoare
redactarii si apoi expedierii scrisorii.
In cazul durerilor de gat
si a raguselii, mesajul este foarte apropiat, fara sa identificam cauza
ca fiind exterioara. Poate fi vorba de vorbe spuse pe care le regretam,
pe care nu stim cum sa le retragem. Poate fi vorba si de lucruri pe care
avem dificultati sa le exprimam sau nu indraznim, pentru ca celalalt ne
impresioneaza, pentru ca miza e importanta. Durerea de gat sau
raguseala ne impiedica si ne da un motiv bun sa nu putem exprima.
Ma
gandesc la cazul Clementinei. Aceasta persoana care traia intens in
emotional , era prietena cu cineva pe care-l cunostea de nenumarati ani
si cu care avea o relatie privilegiata. Schimbau multe confidente, isi
impartaseau problemele si se gazduiau reciproc in caz de nevoie.
Intr-o
zi, Clementine, a carei sensibilitate emotionala era mare, a intalnit o
femeie care i-a devenit prietena apropiata. Aceasta prietenie rapida si
putin fuzionala, a determinat-o sa respinga vechiul confident. Acest
lucru s-a produs in timpul unei conversatii telefonice in care cuvintele
care i-au fost adresate au fost dure si au ranit-o. Si-a dat seama
ulterior dar fusesera deja spuse. Cateva zile mai tarziu, trebuia sa
cinam, eu si sotia mea, la niste prieteni comuni, in prezenta
Clementinei. Stiind ca noi il cunosteam pe acest domn, Clementina nu se
simtea bine. In ajunul cinei, a acuzat o durere de gat acuta cu
raguseala si aproape imposibilitate de a vorbi. Domnul in cauza
anunatand in ultima clipa ca nu mai vine, ca prin minune, gatul
Clementinei s-a eliberat treptat….si ea a fost cea care a vorbit cel mai
mult.
ACNEEA JUVENILA SI ALTELE
Acneea este o dermatoza
care se manifesta prin inflamarea foliculilor firului de par si
sebaceelor. Aceste cosuri inflamate, mai mult sau mai putin numeroase si
dezvoltate se regasesc in principal pe fata, umeri, piept si fund.
Fiind
doar o dermatoza, acneea are legatura cu pielea, adica cu bariera cu
lumea exterioara. Rolul social al pielii este fundamental pentru ca
participa direct la tipul si modul de relationare pe care-l avem cu
lumea inconjuratoare.
Acneea juvenila se manifesta in cea mai mare
parte a timpului pe fata. Or, ce reprezinta fata ? Reprezinta
identitatea, imaginea care se vede sau pe care o avem de sine.
Problemele generale ale fetei ne vorbesc prin urmare de o probleme a
identitatii, o dificultate de a accepta ceea ce avem sau credem ca avem.
Acneea, roseata sunt mijloace de exprimare a dificultatilor de a
accepta aceasta fata, fie pentru ca ne displace, fie ca e prea frumos si
atrage mai mult decat ne dorim. Sunt modalitati de a ascunde sau de a
urati fata, de a schimba sau respinge o imagine a identitatii care nu ne
satisface. Acneea juvenila apare in adolescenta. Or, aceasta perioada a
vietii este cea in care copilul isi fixeaza reperele afective fata de
lumea exterioara, dincolo de structura familiala. Este perioada
maturizarii sexuale. Hormonii care contribuie la aceasta transformare
sunt secretati in cantitate mare. Acesta cucerire a lumii prin dorinta
pe care o putem provoca sau resimti nu e mereu usoara. Acneea este
semnul indoielii asupra propriei persoane.
Timiditatea, teama de
ceilalti, de propria privire, de judecata proprie se exprima prin
aceasta acnee a fetei. Pentru a se proteja mai bine de aceasta lume
exterioara, pielea inchide toate usile, adica porii. Ea se ingrasa
pentru ca lucrurile si agresiunile, reale sau imaginare, sa alunece pe
ea. Dar o fortareata asaltata se sufoca adesea cu resturile, ramasitele.
Porii pielii plini de toxine se inflameaza, emotiile retinute putrezesc
terenul. Acneea se instaleaza si exprimand ce se intampla, poate genera
un sindrom negativ, pentru ca persoana care se vede astfel desfigurata
in oglinda proprie, risca sa se teama si mai mult de sine, agravand
astfel procesul.
In celelalte cazuri de acnee, pe umeri, pe fund sau
piept, sensul global e identic cu o nuanta apropiata. Fata e Yin in
timp ca fundul este Yang. Dupa localizare este Yin sau Yang, relatia cu
femininul sau cu masculinul, cu feminitatea sau masculinitatea care este
in cauza.
PSORIAZIS
Psoriazisul este descuamarea pielii
care se prezinta sub forma unor pete rosiatice care au particularitatea
de a aparea de obicei la articulatii, coate si genunchi dar si pe
pielea acoperita cu par pentru ca apoi sa se intinda pe tot corpul. Se
vede ca tensiunea traita este asociata cu o dificultate de a se plia, de
a accepta ceea ce se intampla. Cum pielea este primul organ al
schimbului, se pare ca ceea ce resimtim fata de lumea exterioara este
nesatisfacator. O eleva de la Shiatsu, Anne, suferea de mai multi ani de
psoriazis. Desi facuse in fiecare an cure in Israel (la Marea Moarta),
acesta revenea sistematic si de fiecare data mai puternic. Aceasta
tanara, fina si eleganta, suferea mult din cauza acestei situatii care o
determina sa ascunda din ce in ce mai mult din suprafata corpului.
Dupa
mai multe sedinte asupra energiilor, o identificare si o eliberare a
amintirilor emotionale ascunse, au permis Anei sa vada psoriazisul
diminuandu-se si chiar disparand complet. Si nu i-a mai revenit
niciodata. A trebuit desigur sa o ajut sa faca legatura cu viata sa si
sa-si permita sa se relaxeze, relatia cu lumea exterioara sa fie mai
supla, flexibila.
Dificultatea in relatia cu mama si o relatie de tandrete cu sine se ascund adesea in spatele psoriazisului.
Copilul
resimte nevoia de a durifica relatia cu ceea ce resimte din exterior.
Durifica aceasta piele care nu a resimtit tandretea materna. Suntem
adesea in fata unei mame care nu a stiut sa exprime aceasta tandrete din
teama de a pierde astfel propria identitate de femeie, activa sau nu,
mergand prea departe cu rolul matern. E important sa ajutam persoana
afectata de psoriazis sa se cedeze, sa devina mai supla in relatii, sa
faca pace cu imaginea si amintirea acestei mame. Acest lucru este
posibil atunci cand persoana are in propriul comportament, fata de sine,
prea multa duiosie, tandrete. De fapt, adesea reluam inconstient
schemele pe care altii ni le-au propus, fiind uneori mai duri cu noi
insine decat au fost ei cu noi.
VITILIGO
Vitiligo
este o afectiune cutanata care se caracterizeaza prin depigmentarea, in
placi, a pielii. Melanina care este un pigment care reactioneaza la
soare si coloreaza pielea, nu mai este metabolizata corect. Soarele
agraveaza vitiligo pentru ca inchide la culoare restul pielii, crescand
diferenta de nuanta cu zona depigmentata care devine rozalie. Efectul
estetic dat de vitiligo este desigur neplacut pentru persoana. Aparitia
leopard a acestei pieli da un aer lepros care poate fi rau perceput si
trait mai ales daca e asociat si cu ideea de respingere sau
marginalizare. Vitiligo este cu atat mai greu de trait pentru ca nu
exista metode eficace de vindecare a acestei afectiuni. Doar acceptarea
ei poate ajuta cu adevarat. Suntem din plin in miezul problemei.
Vitiligo
ne vorbeste, dincolo de sensul global de aparare asociat pielii, de
ideea ca ne avem pe noi insine. Aceasta idee, negativa, a fost generata
de exterior. Poate fi legata de o experienta de respingere, de abandon,
de nerespect a celorlalti. Poate fi legata si de schimbarea atitudinii
celuilalt, care pleaca, nu mai accepta o relatie simbolica, de exemplu.
In orice caz, din atitudinea sa, acest alt nu ne-a dat o buna imagine de
sine. Dar aceasta degradare a imaginii s-a tradus in noi prin ideea
(datorita acestei imagini urate) ca nu avem dreptul la fericire sau la
reusita. Am putea rezuma simbolic vitiligo prin expresia Soarele nu e
pentru mine. Trebuie recastigat dreptul de a reusi, de a dobandi si
pastra fericirea. E necesar sa incetam sa-l mai facem vinovat pe celalat
de imaginea noastra si sa acceptam ca depinde doar de noi sa o
recoloram.
In orice caz, nu putem decat sa acceptam ceea ce a fost.
Chiar daca celalalt ne-a facut sa ne indoim de noi insine, nimic nu ne
mai obliga azi sa purtam acest stigmat.
ZONA ZOSTER
Zona
Zoster este o afectiune cutanata de origine infectioasa. Este provocata
de un virus comun varicelei si caracterizat prin vezicule. Aceasta
afectiune poate si foarte dureroasa, insotita de senzatia de arsura.
Particularitatea Zona Zoster este ca e delimitata in zone exacte ale
corpului, pe traiectoria anumitor nervi (zona oftalmica, faciala si
intercostala). E interesant sa constatam ca aceste zone sunt zonele
alese de anumite manifestari spasmofile (dureri intercostale, migrene
oftalmice).
Am obiceiul de a spune ca Zona Zoster este varicela
adultului. Sensul global al Zonei Zoster, ca si manifestarea si originea
sa, este acelasi cu cel al varicelie. Cu trei diferente totusi.
Varicela nu e dureroasa, ea da senzatia de mancarime. Ea acopera tot
corpul de vezicule in timp ce Zona Zoster, nu apare decat pe traiectoria
exacta a nervului in cauza. Ea apare in mod esential la adulti.
Afectand
adultul, Zona Zoster nu mai este expresia construirii imunitatii. E
adevarata ca apare aproape numai la adulti care au avut varicela, fiind o
forma de recidiva. Lectia nu a fost suficient inteleasa, integrata.
Persoana in cauza trebuie sa invete sa cedeze, sa dea inapoi. Trebuie sa
se opreasca de a mai lua totul asupra sa, de a retine furia, ranchiuna
sau de a cerceta in amanunt deziluziile, deceptiile. Trebuie sa treaca
peste ele.
Trebuie sa reflecteze daca trairea emotionala priveste
ceva ce ii e greu sa vada, sa accepte sau sa recunoasca (Zona Zoster
oftalmica), care are legatura cu identitatea sa sau imaginea sa (Zona
Zoster faciala) sau care priveste ceea ce traieste in cotidianul
personal sau profesional, care o impiedica sa traisca sau o constrange
(Zona Zoster intercostala). Lateralitatea va preciza simbolica paterna
sau materna asociata.
HIPERTENSIUNEA
Hipertensiunea este
semnul unei mari tensiuni datorate vointei de a cauta solutii, dar frica
adesea prezenta, impiedica emotiile sa existe, determinand astfel
cresterea presiunii interioare. Totul ia proportii excesive care ne
sperie. Aceste temeri se cristalizeaza si intaresc suprafata interioara a
arterelor, crescand astfel, prin arteroscleroza, tensiunea. Una din
temerile de fond asociate cu hipertensiunea este cea a mortii. Ne e
teama ca ea va sosi inainte de a putea face ceea ce avem de facut.
Senzatia de urgenta se dezvolta in noi si face sa creasca si mai tare
presiunea. Regasim aici legaturile cu homeopatia care utilizeaza Aconit
pentru a trata hipertensiunea arteriala dar si frica de moarte si toate
temerile care se dezvolta in procesul de panica.
Hipotensiunea
ne vorbeste de aparare, de sentimentul nostru de victima. Invinsi de
evenimente, fara iesire, noi nu mai putem face sa creasca presiunea
pentru a relansa masina. Dinamica de fond este pasiva si descurajarea o
ia inaintea sensului luptei.
Ne-a lipsit cu siguranta dragostea in
viata, aceasta hrana care aduce sau cel putin faciliteaza bucuria si
dorinta de a trai, posibilitatea de a simti inima batand in noi. Aceasta
flacara ne-a lipsit sau poate nu am intretinut-o.
Miopia este dificultatea de a vedea departe, reprezinta frica inconstienta de viitor care ne pare tulbure, adica slab definit.
Cataracta
care se caracterizeaza printr-o umbrire, sau chiar o disparitie totala a
vederii, exprima teama noastra de prezent sau de viitor care ne pare
sumbru.
Presbitismul se manifesta printr-o dificultate de a vedea
obiectele de aproape, reprezinta teama de a vedea ceea ce e prezent sau
intr-un viitor foarte apropiat. Acesta maladie care afecteaza mai ales
persoanele in varsta este similara memoriei care urmeaza acelasi proces
ca ele, pentru ca isi amintesc din ce in ce mai putin lucrurile recente
si din ce in ce mai clar cele indepartate. E asociata cu apropierea
mortii care reprezinta o scadenta pe care nu avem chef sa o vedem.
Astigmatismul
se caracterizeaza prin faptul ca nu mai vedem obiectele exact asa cum
sunt ci deformate. Acest lucru simbolizeaza dificultatea nostra de a
vedea lucrurile (sau pe noi insine) asa cum sunt in viata noastra.
Strabismul
este un defect de convergenta a ochilor. Persoana este in incapacitate
de a fixa acelasi obiect cu ambii ochi. De fapt, persoana afectata de
strabism este un chior functional, adica o persoana care nu priveste
decat cu un singur ochi. Suntem in prezenta unei personane care a ales
sa priveasca viata doar dintr-o parte / latura. Aceasta alegere este
dificila pentru ca marginalizeaza cotidianul si-l face inconfortabil.
Dupa latura dominanta, vom putea preciza daca alegerea este mai degraba
materna si structurala (ochiul drept) sau paterna si de autonomie
(ochiul stang).
Bulimia ne vorbeste de nevoia de a gera
nelinistile in orice moment prin hrana. Aceasta reprezinta primul raport
cu viata si cu prima fiinta care ne iubeste si ne da viata si dragostea
ei, adica mama. Relatia pe care o intretinem cu hrana este puternic
legata de amintirea relatiei cu mama si cu caracterul satisfacator si
compensator pe care l-a jucat.
Orice tensiune, frustrare, lipsa,
nevoie de compensare se va face prin hrana. Frica, nesiguranta ca va
putea reincepe, antreneaza o atitudine compulsiva si repetitiva sau
chiar stocarea.
Anorexia reprezinta fenomenul exact invers. Relatia
de afectiune cu mama si reprezentarea nutritiva au fost
nesatisfacatoare. O mama absenta, putin iubitoare, care nu si-a dorit
copilul sau a vrut un baiat si nu o fata (sau o fata in locul baiatului)
sunt cateva amintiri care devalorizeaza uneori relatia cu hrana si fac
ca aceasta sa nu mai fie atragatoare sau mai rau chiar sa fie
respingatoare. Anorezia poate deveni grava in momentul in care
anorexicul e adus in faza denutritiei mortale a corpului.
Relatia cu
hrana semnaleaza relatia cu viata, lipsa de apetit ne vorbeste de
putina noastre apetenta, pofta de viata. Dificultatile intalnite adesea
pe drumul acestei vieti ne pot taia pofta, la propriu cat si la figurat.
Adesea e vorba de dificultati sau de inadecvari materiale pe care avem
dificultati sa le digeram.
Pe partea dinainte a gatului, in
golul laringeal se gaseste o glanda fundamentala numita tiroida. E vorba
de glanda endocrina principala, de care depinde echilibul cresterii,
tot metabolismul uman si dezvoltarea armonioasa a corpului nostru fizic
(crestere, greutate).
Localizarea sa la nivelul gatului nu e
intamplatoare. In energetica, gatul este un sediu Chakra, zis al
gatului. Acest centru energetic este cel al exprimarii de sine, al
modului in care ne pozitionam fata de lumea exterioara. Reprezinta
capacitatea noastra de a recunoaste si exprima ceea ce suntem si sa
primim ceea ce ne poate imbogati, hrani, ceea ce ne poate face sa
crestem.
Este in cele din urma sediul potentialului nostru de
expresie prin creativitate. Prin aceasta creativitate si aceasta
capacitate de exprimare, tiroida participa in mod fundamental la
constiinta de sine.
Hipertiroida (Yang) sau hipotiroida (Yin) sunt
adesea semnul unei imposibilitati de a spune sau face ceea ce am dori.
Nimeni nu ne poate intelege, nu avem metodele de a face sa se inteleaga
ceea ce credem, ne e teama de neacceptare celorlalti a ceea ce spunem,
ne e teama de forta sau violenta a ceea ce s-ar putea exprima. Exista
intotdeauna in spatele acestei retineri o notiune de risc, de pericol,
care ne opreste, ne retine exprimarea.
Forma Yang (Hipertiroida)
manifesta o dorinta de razbunare. Individul este intr-o stare de
activitate continua. Focul interior il consuma si lupta e permanenta.
Fizic de altfel, hipertiroidienii par devorati de acest foc interior.
Dar acest foc si aceasta lupta consuma fara sa produca, pentru ca
singura productie este reactiva si de aparare dar neproductiva. Asa cum
spunea intr-o zi un prieten : facem din ce in ce mai mult dar nu din ce
in ce mai bine !
Forma Yin (hipotiroida) exprima in schimb un abandon in fata
imposibilitatii de a se exprima. Flacara se stinge in noi.
Hipotiroidienii se pot rezuma prin la ce bun ?. Dinamica vitala, in
exces la hipertiroidienii, este acum insuficienta. Corpul nu mai arde si
prin urmare, stocheaza. Volumul sau creste, ca pentru a compensa
exprimarea insuficienta. Noduli frecventi vin sa marcheze emotiile,
dorintele, poftele sau frustrarile retinute, lateralitatea lor oferind
un plus de informatii despre sensul lor ascuns"
Multumim Liviei pentru acest material.{jcomments on}
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu